Jeg ekstatisk over at mindes min sidste skoledag.

For utallige er sidste skoledag en eftermiddag, de har i sinde at tænke tilbage på resten af livet. Mange glæder sig til deres sidste skoledag fantastisk mange dage i forvejen. Ungernes sidste skoledag kan med fordel falde ind under kategorien som en kulturel handling. På præcis samme måde som den kristne konfirmation, tydeliggører den sidste skoledag overgangen fra lille afkom til et voksent individ. Indenfor nærmeste fremtid venter det voksne liv med de medfølgende forpligtelser. Det er relevant i denne kontekst, at divergencen mellem barn & voksen er en skillelinje, som blev skabt med den moderne tid. Historisk set er denne sondring altså ikke noget naturgivent, men derimod noget, som er opstået i en specifik epoke. Og det er lige præcis dét en veltilrettelagt analyse er i stand til at dokumentere. Jeg erindrer med glæde min sidste skoledag, hvor hver og en havde været ude & købe sidste skoledag kostumer. Jeg holdte af at lege, at jeg var en anden, da jeg var yngre, så jeg var oppe og flyve.

Lige for tiden mindes jeg tit vores sidste skoledag. Jeg er uddannet sociolog, og har således klarlagt dé værdier, piger og drenge sammenkobler med deres sidste skoledag. For langt størstedelen er deres sidste skoledag signifikant, & mit forskningsprojekt har forsket i, hvilke meningslag, som denne dag får tilskrevet. Jeg jobber med at fatte, hvorledes individer og deres livsverdener tager sig ud. Instituttet har foretaget feltarbejde i løbet af en sidste skoledag, hvor vi sammen gennemforskede drengenes og pigernes selektion af sidste skoledag kostumer. Dét kom der en god artikelrække ud af, der lige i dag er blevet udgivet. Så hvis nogle vil finde glæde i at læse usandsynligt meget mere om den sidste skoledag som kulturel praksis, kan de der ønsker det bruge penge på mine kollegaers og min rapport i den nærmeste Academic Books lige nu! Det er klog resultater, kan jeg garantere. Altså; hvis I køber vores rapport, kommer det ikke kun mig til gode…