Mangler du dieselpumpe, rensebar eller adblue udstyr? Køb hos en hjælpsom sælger

Få dig autoriseret udstyr til adblue

Reglerne til udstødningen fra diesellastbiler blev skærpet i 2006. Ligger du og kører i Europa i bus eller lastbil, så er Adblue (som for resten ikke er blåt) et must. Væsken er i en tank for sig selv, hvorfra den ledes forbi katalysatoren over i udstødningssystemet. Der sker så en kemisk reaktion, som ændrer de skadelige NOx-partikler til kvælstof og vand, hvilket overholder miljøreglerne.

Adblue skal opbevares frostfrit. Adblue (der for resten ikke er blåt) fryser til en fast masse ved minus 11 grader. Væsken bliver heldigvis ikke ødelagt og kan varmes til flydende form igen.

Hvis du vil slippe for beskadigelse af adblue må du kun anvende udstyr til adblue. Hælder du adblue på tomme sprinklerdunke eller gennem andre pumpetyper kan adBlue skade de mekaniske dele og hæmme katalysatoren.

Brug for repareret eller ny dieselpumpe?

Lækker din dieselpumpe. Så må du en tur på vilværksted og spørge, om du kan få den fikset – måske skal dieselpumpen blot have ny pakning – eller om du må få en ny. Vælg btw et specialværksted for dieselbiler.

Rens mindre udstyr med en rensebar

Til afrensning af mindre værktøj, dele og udstyr på autoværksteder er en rensebar brugbart. Rensebaren funktionerer ved, at væsken via trykluft presses kontinuerligt gennem børsten under lavt tryk. En rensebar kører på et recirkulationsprincip, hvor baren suger ren væske fra toppen af fadet, mens de aflejrede smudspartikler bundfælder sig – altid væk fra den rene væske i toppen.

Når beholderen er proppet med skidt, sender du den til kommunekemi og udskifter beholderen med en frisk og ny dunk med rensevæske. Det er en metode, der nemt borttager skidtet på en hensynsfyld måde.